Laatste berichten

Zuid-Afrika ultieme reisroute

1 november 2018 marjon 2 Comments

1 november 2018 Marjon 2 Comments

Jaaaaahhhhh!!!!!!!!!! Na ruim 9 maanden voor vertrek tickets te hebben geboekt, startte op vrijdag 6 juli eindelijk de reis waar we zo ontzettend naar hadden uitgekeken. Zuid-Afrika, een land waar we veel mooie verhalen over hadden gehoord. Dat beloofde veel goeds!

Bovenaan het dieren wenslijstje van de kids was het zien van een aantal bijzondere diertjes. Niet de geijkte big 5, maar stokstaartjes, pinguïns en walvissen. Tja… daar gingen we ons best voor doen. Wijzelf keken vooral uit naar de mooie natuur, de schijnbaar prachtige auto routes, Kaapstad en de nabijgelegen wijnroutes. En ja natuurlijk wilden ook wij heéééél graag de dieren zien!

Normaliter boek ik alleen voor de eerste nacht een accommodatie, maar voor deze reis heb ik op voorhand alle accommodaties al vastgelegd. Vooral omdat door iedereen werd afgeraden om in het donker te rijden. En dus  heb ik heel veel tijd gestoken in het vinden van de ultieme reisroute die ik dan ook graag met je deel.

Wij hebben 22 dagen in dit geweldige land doorgebracht en eerlijk gezegd is dat voor deze mooie route wel het minimale aantal dagen. Het is echt een groot land! Heb je korter de tijd? Dan adviseer ik je om -of alleen het noorden te bezoeken of te kiezen voor het zuidelijkere deel van Zuid-Afrika; Kaapstad en de Garden Route.

Route

Na aankomst in Johannesburg hebben wij onze huurauto (via Sunnycars) opgehaald en zijn wij direct doorgereden naar Hazyview, zo’n vier uur rijden. Heb jij een late vlucht dan is het wellicht fijn om de eerste nacht in de buurt van Johannesburg te plannen. In het donker wil je namelijk echt niet rijden!

In ons leuke hotel in Hazyview zijn wij 2 nachtjes verbleven zodat we de Panoramaroute konden opdelen in twee dagen. Op voorhand was ik namelijk een beetje bang dat Mike en Milou zo’n lange autodag zwaar zouden vinden, maar door de vele stops op de route en het adembenemende uitzicht onderweg bleken mijn zorgen geheel onterecht te zijn. Toch was het fijn om een iets lager tempo te hebben voor deze prachtige route.

We hebben de eerste dag een bezoek gebracht aan Pelgrimsrest, een schattig oud mijnstadje en onze eerste waterval gezien. De tweede dag konden we daardoor bij de rest van de bezienswaardigheden op de route uitgebreid stoppen en wederom genieten van de mooiste watervallen, uitzichtpunten en andere natuurwonderen.

Wild spotten

Het einde van de Panoramaroute lag niet heel ver van Phalaborwa, de noordelijker gelegen ingang van het Krugerpark. De dag erna hebben we ons allereerste wild gespot vanuit onze eigen auto, een vette aanrader! Vervolgens hebben we ons enorm in de watten laten leggen in onze geweldige accommodatie gelegen midden in het Balule Game Reserve. Hier hebben we meerdere game drives gehad wat wij het hoogtepunt van onze reis vonden. Hobbelend in een jeep op zoek naar ‘oogjes’ in het donker, wij vonden het fantastisch.

Terug naar het Krugerpark maar dan een heel stuk zuidelijker verbleven we twee nachten in het Lower Sabie Restcamp. In dit gebied van het park zijn vooral veel katachtigen te spotten wat inderdaad helemaal klopt. Om hier te overnachten moet je heel lang van te voren reserveren en ondanks dat ik 8 maanden voor vertrek al  probeerde te boeken, was er op dat moment alleen nog de mogelijkheid om in twee 2-persoonshuisjes te overnachten. Boek deze dus op tijd (via Sanparks)! Ook hier stonden weer diverse gamedrives op het programma en geloof me, dat gaat echt niet vervelen.

Hierna stond een nacht in Swaziland gepland, een prachtig land waar we heel basic, midden in de natuur verbleven. De volgende dag bestond uit een langere reisdag terug naar Zuid-Afrika en op naar St. Lucia Wetlands. Om even bij te komen van alle indrukken hebben we hier 3 zalige dagen vertoefd. Natuurlijk zijn we met een boottour krokodillen en nijlpaarden gaan spotten wat een aanrader is. In het nabijgelegen Hluhluwe-Infolozipark konden we, na het bezoek, ons big five lijstje afvinken met de neushoorn die we nog misten.  St. Lucia heeft daarnaast een heerlijk mooi zandstrand. Tip om voor zonsondergang naar het strand te gaan om de lucht in de meest prachtige kleuren te zien veranderen…

Garden Route

Via Durban vlogen we naar Port Elizabeth waar onze nieuwe huurauto op ons stond te wachten en we in ruim 2 uur naar Keurboomstrand zijn gereden. Drie heerlijke dagen daar volgden en we hadden veel geluk met het weer waardoor de kids (en wij) ook nog konden genieten van het strand. Vanuit deze locatie hebben we een bezoek gebracht aan Nationaal Park Tsitsikamma, één van de mooiste plekken langs de Garden Route. Ook het stadje Knysna is een bezoekje waard.

De Garden Route is werkelijk adembenemend mooi om te rijden, neem hier zeker de tijd voor. Onze rit eindigde in Hermanus, het stadje wat bekend staat om de walvissen die in de baai komen paren. En ja, je kunt ze zelfs (in het seizoen juli – oktober) zien vanaf de wal. Via Betties Bay, waar een pinguïn kolonie woont, reden we vervolgens naar een wijnboerderij in Stellenbosch. Als foodie word je erg blij van deze omgeving en wij hebben dan ook de nodige wijntjes geproefd.

Via Boulders Beach met wederom veel leuke pinguïns bezochten we Kaap de Goede Hoop met haar prachtige kustlijn en natuur. Vervolgens reden we via de allermooiste autoroute ooit (Chapmans Peak) naar Houtbaai waar een boottocht naar Duiker Island op het programma stond om de zeehonden kolonie daar te zien.

En zo eindigden we voor onze laatste drie dagen Zuid-Afrika in Kaapstad. Wat een stad! Het heeft werkelijk voor elk wat wils. Helaas hadden wij de pech dat de lift naar de Tafelberg in onderhoud was en hebben wij in plaats daarvan Lion’s Head beklommen wat een geweldige ervaring was.

Voor ons bleek dit de ideale Zuid-Afrika route te zijn. We hebben echt veel gezien en meegemaakt maar ook voldoende tijd overgehouden voor een spelletje of een boek. En met 2 kleine kinderen moet je het reistempo nou eenmaal iets verlagen door wat meer rustmomenten te creëren. Binnenkort volgen meer blogs met tips over accommodaties, activiteiten en meer.

2 Comments

• Anke Pennings-Arends 3 november 2018 at 15:11

Wat een gave reis! Zo veel indrukken in 3 weken! Waande me eventjes terug in dit prachtige land!

• Marjon 3 november 2018 at 19:25

Wat een fantastisch land he. Het heeft werkelijk alles!